ماه (تقویمی) آموزش برنامه آموزشی برنامه

ماه (تقویمی): آموزش برنامه آموزشی برنامه سال آینده برنامه ریزی اخبار اجتماعی

گت بلاگز اخبار اجتماعی چالش های استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده

استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده استان های متفاوت کشور را با بعضی چالش ها مواجه کرده که جهت بررسی اوضاع هر استان و سازماندهی آن کمیته های استقرار پایه 1

چالش های استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده

چالش های استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده

عبارات مهم : آموزش

استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده استان های متفاوت کشور را با بعضی چالش ها مواجه کرده که جهت بررسی اوضاع هر استان و سازماندهی آن کمیته های استقرار پایه 12 فعال شده است هست.

به گزارش ایرنا، گزارش کمیته های استقرار پایه دوازدهم در استان ها حاکی از آن است که کمبود فضا و نیروی انسانی متخصص در رشته های متفاوت مورد نیاز جهت این پایه، از مهمترین پرسشها و چالش های این برنامه را جهت سال تحصیلی آینده تشکیل می دهد.

برنامه درسی ملی یکی از اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که در آن به حوزه یادگیری و محتوای درسی توجه شده است هست، این برنامه توانسته ارتباط منطقی میان مطالب کتاب های مقطع ابتدایی تا دوره متوسطه ایجاد کند.

چالش های استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده

بحث اجرایی تعمیق مدرسین سراسر کشور، یکپارچه سازی، پژوهش و برنامه ریزی از مهمترین سیاست های خاص این سند است که به آن توجه شده است است.

هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، رساندن دانش آموز و انسان به حیات طیبه است و دانش آموزان از مسیر ابتدایی تحصیل تا آخر دوره آموزش همه براساس نقشه راه حرکت می کنند.

استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده استان های متفاوت کشور را با بعضی چالش ها مواجه کرده که جهت بررسی اوضاع هر استان و سازماندهی آن کمیته های استقرار پایه 1

ارتباط تنگاتنگ میان معلم، دانش آموز و اولیا از نقاط قوت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است و معلم در این نظام تازه آموزشی با داشتن نقش راهبری، آداب و مهارت های زندگی را به دانش آموزان می آموزد

از سال تحصیلی 92-91 ، نظام آموزشی 6، 3، 3 در کشور کلید خورد و در ابتدا از پایه ابتدایی شروع شد، در این نظام آموزشی، دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای اینکه به کلاس اول راهنمایی بروند به کلاس ششم ابتدایی رفتند.

بر اساس طرح تازه دانش آموزان شش سال در پایه ابتدایی تحصیل می کنند، سه سال در دوره راهنمایی و سه سال در پایه متوسطه ادامه تحصیل می دهند.

چالش های استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده

از سال تحصیلی 92-91، این تغییرات به تدریج در نظام آموزشی وزارت آموزش و پرورش انجام شد و پیش دانشگاهی بلافاصله از بین بردن نشد.

در سال اول شروع تغییرات، پایه اول راهنمایی، سال دوم پایه دوم و بعد پایه های بعدی از بین بردن شد تا اینکه پیش دانشگاهی هم در سال تحصیلی آینده با استقرار پایه دوازدهم از بین بردن می شود.

استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده استان های متفاوت کشور را با بعضی چالش ها مواجه کرده که جهت بررسی اوضاع هر استان و سازماندهی آن کمیته های استقرار پایه 1

مدیران آموزش و پرورش راجع به استقرار پایه دوازدهم در نظام آموزشی کشور می گویند: با استقرار پایه دوازدهم، حجم بالای دانش آموز در سال تحصیلی 98-97 نیازمند اضافه شدن نیروی انسانی، کلاس درس، فضاهای کارگاهی و آزمایشگاهی تازه هستند.

**ایجاد پایه دوازدهم جهت نخستین بار و پرسشها آن

چالش های استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده

مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در این باره گفت: ایجاد پایه دوازدهم که جهت نخستین بار خواهد بود، پیش از این دانش آموزان بعد از گذراندن پایه یازدهم و یا 2 سال دوره هنرستان از آموزش و پرورش خارج می شدند.

وحید یعقوبی اظهار داشت: تامین نیروی انسانی متخصص با توجه به شاخه و رشته تحصیلی، آینده نگری فضاهای کارگاهی و آموزشی با توجه به سه ساله شدن هنرستان ها، تکمیل تجهیزات فنی و کارگاهی و آزمایشگاهی با توجه به جدول دروس و منابع پایه دوازدهم از جمله چالش های استقرار پایه دوازدهم است.

وی تصریح کرد: تامین اعتبار مورد نیاز جهت ساخت سوله های کارگاهی در هنرستان ها و همچنین تخصیص داده شده است بودجه مورد نیاز جهت آزمایشگاه علوم و کارگاه ها و برون سپاری امور نیز جهت استقرار این پایه باید مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به استقرار نظام آموزشی 6-3-3 در کشور مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش استقرار پایه دوازدهم در مدارس است.

وی خاطرنشان کرد: پیش از این دانش آموزان رشته های هنرستان و کار و دانش وارد دوره پیش دانشگاهی نمی شدند و تنها دانش آموزان رشته های نظری به پیش دانشگاهی می رفتند، لذا استقرار پایه دوازدهم از حساسیت بالایی برخوردار است.

وی یادآور شد: در سال تحصیلی آینده با از بین بردن دوره پیش دانشگاهی الگوی مقاطع تحصیلی به طور کامل به شش، سه، سه مبدل و الگوی تحصیلی هنرستان نیز از 11 به 12 سال ارتقاء می یابد.

یعقوبی ادامه داد: از اول مهرماه 97 همه دانش آموزان پایه 11 در کشور به پایه 12 می روند که این انتقال نیازمند حجم زیاد تجهیزات، فضای فیزیکی و نیروی انسانی است.

وی با اشاره به اینکه با زیاد کردن جمعیت دانش آموزی پایه دوازدهم نیاز آموزش و پرورش هم از لحاظ فضا و نیروی انسانی زیاد خواهد شد، بیان داشت: مطابق با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، در آخر سال تحصیلی نظام آموزشی استقرار کامل می یابد و دوره دوم متوسطه، سه ساله می شود.

وی تاکید کرد: سال تحصیلی آینده ، سال برون داد آموزش و پرورش در این دوره تحصیلی است که نقاط ضعف و قوت آن در این دوره نمایان می شود.

**استفاده بهینه از امکانات موجود

مدیر کل آموزش و پرورش استان البرز در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: با صدور بخشنامه وزارت آموزش و پرورش مبنی بر استقرار پایه دوازدهم درسال تحصیلی 98-97، در تمامی استان ها کمیته ای تحت عنوان کمیته استقرار پایه 12 تشکیل شده است است تا فرآیند استفاده بهینه از امکانات موجود شکل بگیرد.

خسرو ساکی افزود: یکی از بااهمیت ترین وظایف این کمیته ها بررسی پرسشها استان ها در استقرار این پایه تحصیلی است که به محض ابلاغ این دستور در استان البرز نیز این کمیته تشکیل شد.

وی بیان داشت: تامین فضای فیزیکی با توجه به کمبود فضای آموزشی که در البرز وجود دارد ، یکی از پرسشها اساسی این استان جهت استقرار پایه دوازهم در سال تحصیلی آینده است.

وی خاطر نشان شد: تامین نیروی انسانی مورد نیاز نیز از دیگر پرسشها البرز جهت استقرار این پایه است که در نشست های متفاوت کمیته استقرار پایه 12 همواره روی آن بحث می شود تا بستر مورد نیاز جهت اجرایی شدن عالی ترین راهکار در این دو محور مهم عملیاتی شود.

وی یکی از پرسشها مهم آموزش و پرورش البرز را رشد 12 هزار نفری دانش آموزی این استان به علت مهاجرت پذیری دانست و یاد آور شد: جهت تامین فضای آموزشی مورد نیاز جهت دانش آموزان در هر سال تحصیلی باید 370 کلاس درس تازه احداث شود.

مدیر کل آموزش و پرورش البرز ادامه داد: نیروهای انسانی استان البرز دارای سوابق بالایی هستند و این امر موجب شده است خروجی (بازنشستگی) بیش از ورودی (جذب نیرو و میزان فارغ التحصیلی) باشد.

ساکی تصریح کرد: متاسفانه این در حالی است که مسئولان و افکار عمومی بر این باور هستند که اداره آموزش و پرورش استان البرز مازاد نیرو دارد.

وی اضافه کرد: در استان هایی که جمعیت دانش آموزان متوسطه دوم مناسب است کمبود فضا و نیروی انسانی مسئله ساز نشده هست، لیکن آنها به آسانی می توانند با افزودن چند کلاس و برگزاری دوره های آموزشی جهت معلمان واجد شرایط پایه دوازدهم را تدریس کنند.

وی یاد آور شد: کمبود بودجه نیز از دیگر پرسشها استان البرز جهت استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده است که نیاز به توجه دارد.

وی گفت : در سال آینده تحصیلی، نظام آموزشی تازه استقرار کامل خواهد یافت و مطابق با سند تحول آموزش و پرورش دوره دوم متوسطه، 3 ساله خواهد شد.

*** نیاز به کلاس درس و معلم

سرپرست معاونت آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این خصوص گفت: جهت استقرار پایه دوازدهم در سال تحصیلی آینده نیاز به ایجاد کلاس درس ، زیاد کردن ساعت حق التدریسی داریم .

مهریار کرمی افزود: در سال تحصیلی آینده 18 هزار و 729 دانش آموز از استان البرز وارد پایه دوازدهم در رشته نظری می شوند.

وی اظهار داشت : در شاخه کاردانش نیز 4 هزار و 541 هنر جو در پایه دوازدهم تحصیل می کنند.

وی تصریح کرد: در شاخه فنی حرفه ای هم 5 هزار و 444 هنرجو به پایه دوازدهم در سال تحصیلی 98-97 ورود پیدا می کنند .

وی تاکید کرد: جهت ساماندهی و ایجاد شرایط مورد نیاز جهت استقرار پایه 12 در استان البرز کمیته های استقرار به صورت هفتگی در نواحی و مناطق هشتگانه آموزش و پرورش و اداره کل تشکیل می شود تا با هم اندیشی و بررسی اوضاع موجود راهکارهای مناسب اجرایی شود.

*** راه اندازی پایه دوازدهم اولویت وزارت آموزش و پرورش است

مدیرکل دفتر آموزش دوره دوم متوسطه نظری وزارت آموزش و پرورش نیز گفت: استقرار پایه دوازدهم مهمترین اولویت وزارت آموزش و پرورش در سال تحصیلی تازه است که نیاز به بسترسازی مناسب دارد.

عباس سلطانیان افزود: سند تحول بنیادین مرجعی کامل جهت همه تصمیم گیری های حوزه اموزش و تربیت کشور است و همه ما باید جهت اجرای 23 نشانه عملیاتی و 131 راهکار آن، تلاش و برنامه ریزی کنیم.

وی تصریح کرد: نگاه تازه وزارت آموزش و پرورش در سال جدید، تدوین برنامه هر سال با تاکید بر ارتباط موضوعی و منطقی آن با راهکارها و نشانه های عملیاتی سند تحول بنیادین است.

وی نشانه از اجرای این برنامه را دستیابی به اهدافی دانست که در این سند ملی جهت آموزش و پرروش به عنوان تکلیف، آمده است.

وی اضافه کرد: جهت تدوین یک برنامه با شاخص های مورد نظر در آموزش و پرورش مورد نیاز است ضمن تشکیل کارگروه های تخصصی در حوزه های مختلف، تدوین برنامه با نگاه به اسناد فرا دستی ، با تاکید بر الزام کم کردن تمرکز و تفویض اختیار و سپردن کارهای اجرایی به مناطق و مدارس انجام شود.

سلطانیان همکاری دادن مدیران مدارس در تدوین برنامه را ضامن اجرای صحیح آن عنوان و خاطر نشان کرد: درنظر گرفتن ضرورت کم کردن حجم و تعداد برنامه ها با تاکید بر محتوای مطلوب و اجرایی بودن آن، تلاش جهت بهره گیری از ایده های نو و خلاقیت در مدیریت آموزش و پرورش،استفاده بهینه از منابع موجود را مهم دانست.

وی قابل سنجش بودن برنامه ها را از دیگر شاخصه های مهم این برنامه برشمرد و اظهار داشت:شناخت اوضاع موجود و آگاهی از مؤلفه های موثر در تدوین برنامه، جمع آوری اطلاعات مستند از مدارس و مناطق ،بررسی روند رشد شاخص ها در مناطق و شهرستان ها نیز از دیگر الزامات تدوین برنامه است.

وی یاد آور شد: تدوین برنامه باید همراه با رصد ، نظارت ، ارزیابی، پایش و دادن بازخورد باشد.

*** استقرار پایه 12 پیچیده ترین نظام 3، 3، 6معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه به خبرنگار ایرنا در کرج با اشاره به اینکه سال آینده دوره پیش دانشگاهی از بین بردن می شود، اظهار داشت : از سال آینده پایه دوازدهم با 900 هزار دانش آموز مستقر می شود که جمعیت آن بیش از 2 برابر پیش دانشگاهی امسال است.

علی زرافشان بیان داشت : استقرار پایه دوازدهم بااهمیت ترین و پیچیده ترین بخش استقرار نظام 6.3.3 است لیکن نیاز آموزش و پرورش هم از لحاظ فضا و نیروی انسانی 2 برابر خواهد شد.

وی تصریح کرد: پایه یازدهمی هایی که سال آینده به پایه دوازدهم می روند 550 هزار نفر هستند که 120 هزار نفر زیاد از دانش آموزان پیش دانشگاهی امسال است.

وی اضافه کرد: 350 هزار نفر از افرادی که سال تحصیلی آینده به پایه دوازدهم اضافه می شوند از شاخه های فنی و حرفه ای و کاردانش هستند که با 3 ساله شدن این 2 شاخه وارد پایه دوازدهم می شوند.

وی گفت: مسئله فضا و نیروی انسانی در شاخه های کاردانش و فنی حرفه ای زیاد است.

وی افزود: در فرآیند عادی در شاخه فنی وحرفه ای 1000 نفر نیروی انسانی اکنون مورد نیاز است ولی در روال تحولی که با استقرار پایه دوازدهم اتفاق می افتد 20 هزار هنرآموز، استادکار و سرپرست بخش نیاز داریم.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه به درصد شمول هریک از رشته های نظری و فنی پرداخت و اظهار داشت :سهم رشته تجربی و انسانی هر یک حدود 26 درصد است و سهم فنی وحرفه ای و کاردانش از 34 درصد امسال به 36.5 درصد رسیده است و اگر شرایط به شکل عادی ادامه پیدا کند توزیع دانش آموزان به شکل متوزان انجام خواهد شد.

استان البرز 460 هزار دانش آموز و حدود 25 هزار معلم دارد.

واژه های کلیدی: آموزش | برنامه | آموزشی | برنامه | سال آینده | برنامه ریزی | اخبار اجتماعی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : blogzz